Angry Birds -  Red Bird
»

Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup

Mari kita mengenal apakah benda hidup dan benda bukan hidup
Bagaimana ciri-ciri benda hidup dan bukan hidup

Sunday 11 December 2011

Hujan

Tahap pembentukan hujan baru dapat dipelajari setelah radar cuaca ditemui. Menurut kadar, pembentukna hujan terjadi dalam tiga tahap. Pertama; pembentukan angin. Kedua: pembentukan awan. Ketiga: turunnya hujan.

APA YANG ANDA DAPAT DI SINI??


TAHAP PERTAMA
Sejumlah besar gelembung udara terbentuk kerana buih di lautan secara terus menerus pecah dan menyebabkan partikel air disemburkan ke langit. Partikel yang kaya garam ini kemudian dibawa angin dan naik ke atmosfera. Partikel-partikel ini yang disebut aerosol, berfungsi sebagai perangkap air. Inilah yang akan membentuk titik-titik awan dengan mengumpulkan wap air di sekitarnya, yang kemudian naik dari lautan sebagai titisan kecil.

TAHAP KEDUA
Awan terbentuk dari wap air yang mengembun di sekitar kristal garam atau partikel debu di udara. Kerana titisan air di awan sangat kecil (dengan kisaran diameter 0.01-0.02mm), awan menggantung di udara dan menyebar di langit sehingga langit tertutup oleh awan.

TAHAP KETIGA
Partikel air yang mengelilingi kristal garam dan partikel debu akan bertambah tebal dan membntuk titisan hujan sehingga titisan hujan akan menjadi lebih berat daripada udara, dan mulai jatuh ke bumi sebagai hujan, titisan hujan dibentuk oleh partikel air yang mengelilingi kristal garam, yang terbawa dari lauan ke awan. Kerana menjadi lebih berat daripada udara, partikl ini terlepas dari awan dan mulai jatuh ke bumi sebagai hujan.

0 comments:

Post a Comment